close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פיתוח מנהלים מהו?

מערכת שורשיד חשוון, תשעו27/10/2015

פיתוח מנהלים הוא תהליך שבו מנהלי הארגון לומדים ומשפרים את מיומנויות הניהול שלהם. איך לעשות את זה אצלכם בחברה?

תגיות:

הגדרה ותיאור המונח "פיתוח מנהלים"
פיתוח מנהלים הוא תהליך שבו מנהלי הארגון לומדים ומשפרים את מיומנויות הניהול שלהם. זהו היבט אחד בפיתוח הארגוני, שמכסה מספר תחומים כמו: גיוס מנהלים, תהליכי הערכה ותהליכי אימון שמציידים מנהלים אלה בכלים שמתאימים לעמדות ניהול ברמות בכירות יותר.

תהליך פיתוח מנהלים בארגון כולל בדרך כלל פיתוח מיומנויות קוגניטיביות, התנהגותיות וסביבתיות:

  • קוגניטיביות – חשיבה, יכולת ליצור רעיונות מקוריים Idea Generation))
    ולקבל החלטות.
  • התנהגותיות – בחירת עמדות וערכים מתאימים.
  • סביבתיות – התאמת סגנון הניהול למצב.

גישות שונות לפיתוח מנהלים
במסגרת פיתוח שכבת המנהלים, יעילות הניהול נחשבת להיבט שיקבע אם הארגון יצליח או לא. לכן, להשקעה בארגון קורס ניהול – או כל דרך אחרת שתביא לפיתוח המנהלים – תהיה השפעה כלכלית ישירה על הארגון.

מגוון של גישות יכולות לתרום לפיתוח שכבת המנהלים בארגון, כגון:

  • הנחיית קבוצות – השתתפות בקבוצת מנהלים שדנה בבעיות ובקשיים שמאפיינים את תפקיד המנהל ו/או רכישת מיומנויות להנחיית קבוצות – מאפשרים למנהל לרכוש כלים לפיתוח אישי כאדם וכמנהל, ולהשתמש בהנחיית קבוצות כדי להוביל את קבוצת העבודה שלו בארגון. למידע נוסף בנושא הנחיית קבוצות כנסו לכאן.
  •  
  • Mentoring (חונכות) – מערכת יחסים אישית מתפתחת, שבה אדם שהוא מנוסה יותר או יודע יותר, עוזר להנחות אדם בעל פחות ידע או ניסיון. המנטור יכול להיות מבוגר או צעיר, אבל הוא בעל מומחיות בתחום מסוים. זוהי שותפות למידה ופיתוח בין מישהו עם ניסיון רב לבין מישהו שרוצה ללמוד.
  •  
  • Coaching (אמון) – תהליך למידה, אמון והתפתחות שבו הפרט נתמך על ידי מאמן כשהוא בדרך להשגת היעדים האישיים או המקצועיים שלו. אימון הוא כלי למידה יעיל שמשפיע גם על השורה התחתונה וגם על הפריון. האמון מסייע לשיפור הביצועים האישיים, מתמודד עם תת-ביצועים ומסייע בזיהוי צרכי למידה אישיים.
  •  
  • רוטציה בין עובדים ומנהלים – טכניקה זו מקצה מנהל "מתלמד" למחלקות ולתפקידים חדשים בארגון למשך מספר שנים. שיטת הרוטציה מאפשרת לזהות שגיאות והונאות ומפחיתה את הסיכון לקנוניה בין אנשים. ארגונים שעוסקים במידע רגיש או במערכות רגישות, כמו בנקים, שבהם יש הזדמנויות לרווח אישי, יכולים להפיק תועלת מהרוטציה. הרוטציה בעבודה מסייעת גם להמשכיות העסקית כאשר מספר אנשים מצוידים במידע וביכולת לבצע פונקציות שונות בארגון. אם עובד אינו זמין, אזי עובד אחר יכול להחליף אותו ביעילות דומה.
  •  
  • התפתחות מקצועית – ההתפתחות המקצועית מקיפה את כל סוגי הזדמנויות הלמידה כולל לימודי תעודה, לימודים לתארים אקדמיים, קורסים רשמיים, כנסים והזדמנויות ללמידה בלתי פורמאלית שמעוגנת בפרקטיקה.
  •  
  • משוב כלפי מעלה – המשמעות היא שכול העובדים מדווחים באופן ישיר ו/או עקיף למנהל שלהם, ומספקים משוב על ביצועיו. שיטה שמשפרת את דרכי ההתנהלות של המנהל לאורך כל הדרך.
  •  
  • הכשרת מנהלים – תכניות אקדמיות בבתי ספר לעסקים ברמת תואר שני ובעיקר תכניות מותאמות אישית שמיועדות למנהלים של חברה מסוימת, מייצגות את הצמיחה המהירה של נושא פיתוח המנהלים בשוק. תכניות אישיות, שמסייעות לארגונים להגדיל את יכולת הניהול, כוללות גם את תחום מדעי "מנהל עסקים" שמאפשר למנהלים לפתח ידע, מיומנויות ועמדות חדשות. ידע זה מתורגם ליכולת של הארגון וחל גם על המוצרים והשירותים שהארגון מציע לשוק.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה